Wat is een trend?
Een trend is een tendens waarbij bepaalde producten, onderwerpen of ideeën steeds meer ingang vinden bij een groeiende laag van de bevolking. Trends geven de voorkeuren van grote groepen consumenten aan en vormen ook een afspiegeling van de waarden die bepaalde consumenten belangrijk vinden.
Hoe ontstaat een trend?
De oorzaken van trends zijn vaak te vinden in sociaal- en psychologisch-maatschappelijke ontwikkelingen. De trenddeskundige Hilde Roothart deelt trends in verschillende niveaus in, op basis van duurzaamheid en de omvang van de groep waarop de trend betrekking heeft. Hoe lager het niveau, des te minder duurzaam en des te kleiner is de groep waarop de trend betrekking heeft.
In de tabel hieronder is dit schematisch weergegeven:
Niveaus van trends | ||
Niveau | Omschrijving | Voorbeeld |
Meganiveau (megatrend) 10-30 jaar | Maatschappelijke trend (Sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen) | Vergrijzing / ontgroening (ouderen blijven langer ‘jong’) |
Maxiniveau (maxitrend) 5-10 jaar | Consumententrend (Psychologisch-maatschappelijke ontwikkelingen) | ‘De spelende consument’ |
Midiniveau (miditrend) 1-5 jaar | Markttrend (digitale spelletjes) | ‘Plug & play’ |
Microniveau (microtrend) 0-1 jaar | Producttrend (mode, hype of rage) | ‘Kolonisten van Catan’ Aibo (computerhond) |
Overigens kan één bepaalde megatrend verschillende maxitrends tot gevolg hebben die vervolgens allemaal weer tot verschillende miditrends kunnen leiden. En per miditrend zijn uiteraard ook weer verschillende microtrends mogelijk. Uiteindelijk kan één megatrend dus vele gevolgen op productniveau hebben.
Dit maakt duidelijk dat een marketeer niet te snel moet denken dat er voor zijn merk of product geen mogelijkheden zijn bij een bepaalde megatrend.
Wat is trendwatching?
Trendwatching is kort gezegd; het signaleren en voorspellen van trends door te kijken wat er leeft in de maatschappij. Iemand die doet voor zijn werk doet wordt een trendwatcher genoemd.
Bron: "Consumentengedrag", Nederstigt en Poiesz, ISBN 90-207-3334-6
Bron: "Consumentengedrag", Nederstigt en Poiesz, ISBN 90-207-3334-6
Geen opmerkingen:
Een reactie posten