Inleiding

Welkom op onze blog over trendwatching!

Op deze blog wordt het onderwerp trendwatching toegelicht door zes studenten van de Avans hogeschool in Den Bosch. Omdat trendwatching natuurlijk heel breed is, hebben wij ons gericht op het onderdeel ''kleding mode''.

Hieronder staan alle volledige berichten onder elkaar weergegeven.

In de rechter verticale balk kun je via het blogarchief snel bij het gewenste bericht komen.

Veel plezier op onze blog!

woensdag 6 oktober 2010

Consumentengedrag (Categories of Innovativeness)

Categories of Innovativeness
Categories of Innovativeness is een classificatie van consumenten naar de snelheid waarmee zij nieuwe producten adopteren.

De innovators zijn de eerste 2,5 procent van de consumenten die een nieuw idee adopteren. Innovators zijn avontuurlijk, zij proberen nieuwe ideeën en nemen daarbij enig risico. 
Bijvoorbeeld: Bekende sterren die altijd de nieuwste ideeën naar buiten brengen, omdat ze weten dat het van hun toch geaccepteerd zal worden. Hierbij kun je denken aan een Lady Gaga of een Victoria Beckham. 

De volgende 13,5 procent vormen de early adopters (vroege kopers). De early adopters zijn hierin iets minder doortastend; deze groep is echter belangrijk, omdat naar hun mening wordt geluisterd in hun gemeenschap.
Bijvoorbeeld: Hierbij kun je denken aan Bekende Nederlanders. Zij zijn vaak de eerste mensen die over de streep gaan, waarna de rest van de consumenten vaak volgen. Zij worden door veel consumenten gezien als hun voorbeeld. 

De early majority zijn wikkers en wegers, geen leiders, maar zij accepteren een nieuw idee toch redelijk snel.
Bijvoorbeeld: De jongere generatie van de consumenten (15 – 29 jaar). Deze consumenten willen graag met de mode mee gaan, omdat vrienden en vriendinnen dit ook doen.  

De late majority zijn sceptisch en accepteren de innovatie pas wanneer de meerderheid deze al heeft uitgeprobeerd.
Bijvoorbeeld: De iets oudere generatie consumenten (30 – 49 jaar). Deze consumenten willen niet achter blijven met de nieuwste mode en trends.

De laggards (achterblijvers) hechten aan traditie, zij stellen zich wantrouwend op ten opzichte van veranderingen en adopteren een vernieuwing pas wanneer deze zelf alweer bijna een traditie geworden is.   
Bijvoorbeeld: De oudere generatie consumenten (50+ jaar). Voor deze consumenten gaan de veranderingen allemaal iets te snel. Ze kunnen/willen de veranderingen allemaal niet meer bij houden of denken deze vernieuwingen niet meer nodig te hebben.

Bron: Principes van Marketing, Phillip Kotler

Geen opmerkingen:

Een reactie posten